de pijnlijke waarheid van Branding


“Branding is toch gewoon een ander woord voor huisstijl maar dan fancy?” Geef mij een € voor iedere keer dat ik deze discussie voer en ik kan rentenieren 😄
Maar wat is branding eigenlijk? Het woord branding is Engels voor brandmerken. De cowboys in het Wilde Westen gebruikten een eigen, unieke ijzeren brandmerk met hun naam of ranch erop. Dit brandmerk werd in de koeien gebrand en het was duidelijk van wie die koeien waren. Ze waren werkelijk geïdentificeerd en gebrand.

Het brandmerken van vee was voor Cowboys DE manier om hun bezit zichtbaar te maken.

Identificeren

Met branding zorg je ervoor dat je teksten in de juiste tone-of-voice zijn geschreven. Al het beeldmateriaal communiceert dezelfde beeldtaal en dezelfde eenvoudige boodschap.

Letterlijk betekent het woord branding: je naam ergens opzetten, zodat duidelijk is dat het van jou is. Branden is je eigen stempel op jezelf, product, dienst en/of bedrijf zetten. Het is veel meer dan even je logo ergens opknallen. Branden doe je met je logo/beeldmerk, huisstijl, je kleurkeuze en een sterke bedrijfsnaam die bij je bedrijf, diensten en/of producten passen. Maar een Brand oftewel Merk bestaat uit nog meer onderdelen: content (inhoud) en context. Die content moet doordrenkt zijn van de kenmerken (of merkwaarden) van het Brand. Waar staat je brand voor? Wat zijn je kernwaarden? Wat is je identiteit? 

Een bedrijf, een dienst of de ondernemer zelf heeft ook een verpakking net zoals een fysiek product. Een verpakking die zo goed mogelijk laat zien en wat er exact in de doos zit werkt het beste. Probeer als het gaat om de Branding eens heel simpel de juiste verwachting te scheppen in alle communicatieonderdelen en -middelen die je tot je beschikking hebt.

Die gehele presentatie is dus je branding. Zelfs je gedrag, als persoon, als bedrijf: je merk. In de wereld waarin beelden steeds belangrijk worden is je beeldtaal en begrip van onze beeldcultuur van essentieel belang.

Wil je een slag maken naar betere branding? 
Stel jezelf in ieder geval de volgende 4 vragen:
  1. Sluit de beeldtaal aan bij de identiteit?

  2. Herken ik een of meer merkwaarden in mijn communicatie-uitingen?

  3. Zijn onze beeldtaal en schrijfstijl (of tone-of-voice) consistent in alle uitingen?

  4. Klopt je klantreis? Is de branding consistent van het eerste contact met jouw bedrijf tot na de aanschaf van een dienst of product consistent gezien vanuit van je klanten?


Kan je alle vragen met “Ja” beantwoorden, top! Je hebt je branding voor elkaar. Deel dit met mij en collega ondernemers om ze te inspiraren met jouw aanpak.

Heb je 1 of meerdere keren “Nee”? Dan is het tijd voor een merkwaardige identiteit sessie. Bel Fried: 06-41779960 of mail hoi@maatmerk.nl voor een vrijblijvende afspraak.

#branding #merk #merkwaardig #identiteit #creatie #merkwaarden #beeldtaal #klantreis #kernwaarden #huisstijl #logo #ontwerp #klanten #verbinden
Vorige
Vorige

Strategie? Branding? Geen gedoe!

Volgende
Volgende

kernwaarden