kernwaarden

Wat zijn kernwaarden?
Waarom is het bepalen van kernwaarden voor jouw organisatie zo ontzettend belangrijk? Omdat dit dé idealen van je onderneming zijn. Het zijn de grondbeginselen en de drijfveren waar je bedrijf in gelooft en aan vasthoudt in het dagelijks beleid. Kernwaarden zijn de gedeelde waarden van alle mensen in je organisatie en als ze goed gedragen worden, de reden dat iemand voor jouw bedrijf kiest.

De ideale match met je klant dus!

Definitie
Kernwaarden zijn het DNA van een organisatie. Het zijn de belangrijkste drijfveren waarover niet te onderhandelen valt. Bij voorkeur heeft een bedrijf drie kernwaarden die samen de basis van de bedrijfscultuur vormen.

Bepalen
Kernwaarden heb je al, je zult alleen moeten uitvinden wat de kernwaarden in jouw bedrijfscultuur zijn. Dit is geen exacte wetenschap, het is een proces waarin alle medewerkers meegenomen moeten worden. Dit proces is niet altijd makkelijk. Maar op daze manier wel:

oefening:
  1. Kies uit de lijst (in dit handige canvas) 10 waarden, die in jouw dagelijkse leven het belangrijkste zijn. (je mag ook zelf waarden toevoegen)

  2. Schrijf op 10 losse post-it briefjes deze waarden, dus op 1 waarde op 1 post it en leg deze voor je neer.

  3. Leg van die 10 waarden 2 waarden weg, die minder belangrijk zijn

  4. Leg van de 8 waarden die je over hebt, nog eens 3 waarden weg

  5. Je hebt nu 5 waarden over. Leg deze waarden op volgorde van belangrijkheid. Je hebt nu jouw top 5 van waarden

  6. Voel wat jouw nummer 1, 2 en 3 waarden met je doet.

  •   Wat herken je van deze waarden in jouw privé leven?

  •   En wat herken je hiervan in je werk?

  •   Hoe kun je deze waarde terugkoppelen naar jouw klanten, zodat zij weten waar je voor staat?

Kijk eens naar jouw communicatie-uitingen (bv. Website, social-berichten) om te zien of jouw waarden daar ook naar voren komen. Deze waarden maken jou namelijk uniek!


Vond je dit een praktische oefening en zou je verder willen met je merk? Bel Fried Westland of mail hoi@maatmerk.nl voor afspraak om daar samen over te sparren.

 
#merkwaarden #merkwaardig #branding #identiteit #organisatie #persoonlijkheid #ondernemer #startup #merk #maatmerk #methode #branding #strategie #merkstrategie #logo #huisstijl #creatie #samencreëren
Vorige
Vorige

de pijnlijke waarheid van Branding

Volgende
Volgende

wie